آمادگی های یددرمانی قبل و بعد از درمان


آمادگی‌های قبل از انجام یددرمانی


اگر قرار است یددرمانی انجام دهید، رعایت چند نکته ساده می‌تواند به اثربخشی بهتر درمان کمک کند.


اول از همه، دستورالعمل‌های پزشک و مرکز پزشکی هسته‌ای را دقیق دنبال کنید. ممکن است لازم باشد برای مدتی قبل از درمان، رژیم غذایی کم‌یُد داشته باشید تا سلول‌های تیروئید آمادگی بیشتری برای جذب ید رادیواکتیو پیدا کنند.


اگر داروی تیروئید یا مکمل‌های حاوی ید مصرف می‌کنید، بدون نظر پزشک آن‌ها را قطع نکنید. پزشک در صورت نیاز زمان مناسب برای قطع یا ادامه مصرف داروها را به شما اعلام می‌کند.


خانم‌هایی که باردار هستند یا احتمال بارداری می‌دهند، حتماً باید قبل از درمان پزشک را مطلع کنند، زیرا یددرمانی در دوران بارداری انجام نمی‌شود. همچنین در دوران شیردهی نیز باید حتماً با پزشک درباره زمان قطع شیردهی مشورت شود.


در روز مراجعه، مدارک پزشکی، نتایج آزمایش‌ها و داروهای مصرفی خود را همراه داشته باشید و هر سؤال یا نگرانی که دارید با تیم درمان در میان بگذارید.


پس از دریافت ید رادیواکتیو نیز لازم است برای مدت مشخصی برخی توصیه‌های ایمنی مانند رعایت فاصله با دیگران، نوشیدن مایعات کافی و توجه به بهداشت فردی را رعایت کنید. مدت این محدودیت‌ها بسته به دوز درمان و شرایط هر بیمار متفاوت است و توسط پزشک یا مرکز درمانی به شما توضیح داده خواهد شد.


با رعایت این آمادگی‌ها، یددرمانی معمولاً به‌صورت روان و ایمن انجام می‌شود و می‌تواند بهترین نتیجه درمانی را به همراه داشته باشد.

یددرمانی و قرنطینه؛ چرا باید چند روز بعضی نکات را رعایت کنیم؟


یکی از رایج‌ترین سؤال‌های بیماران این است که «آیا بعد از یددرمانی باید قرنطینه شوم؟»


پاسخ این است که بله، اما نه به معنای قرنطینه‌ای که در بیماری‌های واگیردار می‌شناسیم.


بعد از یددرمانی، مقدار کمی از ید رادیواکتیو برای مدتی از طریق ادرار، بزاق، عرق و سایر ترشحات بدن دفع می‌شود. به همین دلیل، برای محافظت از اطرافیان لازم است چند روز توصیه‌های ایمنی را رعایت کنید تا میزان تماس دیگران با پرتو به حداقل برسد.


این توصیه‌ها ممکن است شامل حفظ فاصله مناسب از دیگران، خودداری از بغل کردن طولانی‌مدت کودکان، خوابیدن در اتاق یا تخت جداگانه، استفاده از سرویس بهداشتی با رعایت نکات بهداشتی و شستن مرتب دست‌ها باشد.


مدت این محدودیت‌ها برای همه یکسان نیست و به عواملی مانند دوز ید دریافتی، نوع بیماری و نظر پزشک بستگی دارد. بعضی افراد فقط چند روز و بعضی دیگر ممکن است به مدت طولانی‌تری نیاز به رعایت این نکات داشته باشند.


نکته مهم این است که این اقدامات صرفاً برای محافظت از اطرافیان انجام می‌شود و به معنای خطرناک بودن شما یا مسری بودن بیماری نیست.


اگر دستورالعمل‌های مرکز پزشکی هسته‌ای را به‌دقت رعایت کنید، می‌توانید این دوره را با آرامش پشت سر بگذارید و پس از پایان زمان توصیه‌شده، فعالیت‌های روزمره خود را مانند قبل از سر بگیرید.





احتیاط‌های بعد از دریافت ید رادیواکتیو


بعد از انجام یددرمانی، بدن شما برای مدتی مقدار کمی اشعه از خود منتشر می‌کند. این موضوع طبیعی است و به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. هدف از رعایت چند نکته ساده، محافظت از اطرافیان، مخصوصاً کودکان و خانم‌های باردار است.


در چند روز اول بعد از درمان، بهتر است فاصله خود را با دیگران بیشتر کنید. تماس نزدیک و طولانی‌مدت مثل بغل کردن یا خوابیدن در یک تخت مشترک توصیه نمی‌شود، مخصوصاً برای کودکان.


نوشیدن مایعات فراوان کمک می‌کند ید سریع‌تر از بدن دفع شود. همچنین دفع مکرر ادرار و رعایت بهداشت فردی نقش مهمی در کاهش مدت باقی‌ماندن ماده در بدن دارد.


در محیط خانه، بهتر است از وسایل شخصی جدا مانند حوله، لیوان و ظروف شخصی استفاده کنید و آن‌ها را به‌صورت جداگانه بشویید. شست‌وشوی دست‌ها و رعایت بهداشت سرویس بهداشتی نیز اهمیت زیادی دارد.


اگر به سفر یا محیط‌های عمومی می‌روید، معمولاً پس از گذشت چند روز (طبق دستور مرکز درمانی)، محدودیت خاصی ندارید؛ اما در روزهای اولیه بهتر است از تماس نزدیک و طولانی با دیگران خودداری شود.


مدت این احتیاط‌ها برای همه یکسان نیست و بسته به دوز دریافتی و شرایط بدن، توسط پزشک یا مرکز پزشکی هسته‌ای مشخص می‌شود.


نکته مهم این است که این محدودیت‌ها موقتی هستند و به معنای خطرناک بودن شما نیست؛ بلکه یک اقدام ایمنی کوتاه‌مدت برای حفظ سلامت اطرافیان محسوب می‌شوند.


موردی برای نمایش وجود ندارد.
امیرعلی عسکری
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
بایگانی نوشته‌ها