این روزها هنگام کار وقتی مریض جهت انجام اسکن هسته ای با هرنوعی چه اسکن قلب چه تیروئید چه استخوان و... مراجعه میکنه، سوال میپرسه، اسکن خطرناکه ؟ مواد هسته ای قراره بهم تزریق کنید سرطان زا هست؟ ایا حتما باید انجام بدم؟ برای بچه هام که نزدیکم هستن مشکلی پیش نمیاد؟ و از این قبیل سوالات که با نگرانی مطرح میکنن و معمولا از توصیه های افرادی که اطلاعات کاملی ندارن یا با سرچ و خواندن روش های درمان هسته ای که هیچ ربطی به اسکن ها ندارد نگران میشن،در واقع اسکن های هسته ای از اسکن قلب گرفته تا اسکن های بسیار کم کاربرد مثل اسکن تهویه ریه،از کم خطرترین روش های تشخیصی در امور تصویر برداری پزشکی محسوب می شن اگر بخوام مقایسه بکنم، اسکن هسته ای قلب به اندازه ی یک سیتی اسکن ریه که در زمان سرما خوردگی انجام میشه و ایام کرونا حتی چندین بار بدون نگرانی راحت انجام میدادین برابر هست یعنی اشعه ای که به بدن وارد میشه زیاد تفاوت باهم نداره و مقایسه دیگه ای بخوام بکنم که کامل متوجه بشید اینکه در اسکن قلب حدود ۷ واحد(میلی سیورت) اشعه میگیرید ولی در یک سیتی اسکن شکم لگن ساده ۱۰ واحد!! واینکه اگر سیتی اسکن شکم لگن شما تزریفی باشه ۳۰واحد اشعه به بدنتون وارد میشه ، حالت مقایسه کنید ۷ واحد اسکن قلب کجا و ۳۰ واحد سیتی اسکن شکم لگن تزریقی کجا ؟ با اینکه سیتی اسکن رو معمولا بدون نگرانی میریم انجام میدیم ولی اسکن قلب که تازه بین اسکن های هسته ای دیگه بیشترین اشعه رو داره( و بقیه اسکن های هسته ای خیلی کمتر از ۷واحد اشعهدارن) ممکنه براتون نگران کننده باشه ، پس توصیه میکنم بدون هیچ نگرانی در صورت درخواست اسکن هسته ای واستون ، با خیال راحت اسکن تون رو انجام بدید تا با تشخیص دقیقی که داره به تشخیص سریع و درمان تون کمک کنه.
خطرات دریافت ید رادیواکتیو یا همان یددرمانی
همچنین بخوانید...
- آیا میتوان در صورت داشتن بچه زیر ۵ سال و خانم باردار در منزل اسکن هستهای انجام دهیم؟
- آیا بعد از اسکن هسته ای رژیم غذایی خاصی باید مصرف گردد؟
- چقدر طول میکشد تا مواد رادیواکتیو از بدن خارج شود؟
- آیا پس از انجام اسکن می توانیم به نوزاد خود شیر بدهیم.؟
- در صورت داشتن بچه شیرخوار آیا مجاز به جام اسکن هستیم یا نه؟
دیدگاه خود را بنویسید