احتیاطهای بعد از دریافت ید رادیواکتیوبعد از انجام یددرمانی، بدن شما برای مدتی مقدار کمی اشعه از خود منتشر میکند. این موضوع طبیعی است و به مرور زمان کاهش پیدا میکند. هدف از رعایت چند نکته ساده، محافظت از اطرافیان، مخصوصاً کودکان و خانمهای باردار است.در چند روز اول بعد از درمان، بهتر است فاصله خود را با دیگران بیشتر کنید. تماس نزدیک و طولانیمدت مثل بغل کردن یا خوابیدن در یک تخت مشترک توصیه نمیشود، مخصوصاً برای کودکان.نوشیدن مایعات فراوان کمک میکند ید سریعتر از بدن دفع شود. همچنین دفع مکرر ادرار و رعایت بهداشت فردی نقش مهمی در کاهش مدت باقیماندن ماده در بدن دارد.در محیط خانه، بهتر است از وسایل شخصی جدا مانند حوله، لیوان و ظروف شخصی استفاده کنید و آنها را بهصورت جداگانه بشویید. شستوشوی دستها و رعایت بهداشت سرویس بهداشتی نیز اهمیت زیادی دارد.اگر به سفر یا محیطهای عمومی میروید، معمولاً پس از گذشت چند روز (طبق دستور مرکز درمانی)، محدودیت خاصی ندارید؛ اما در روزهای اولیه بهتر است از تماس نزدیک و طولانی با دیگران خودداری شود.مدت این احتیاطها برای همه یکسان نیست و بسته به دوز دریافتی و شرایط بدن، توسط پزشک یا مرکز پزشکی هستهای مشخص میشود.نکته مهم این است که این محدودیتها موقتی هستند و به معنای خطرناک بودن شما نیست؛ بلکه یک اقدام ایمنی کوتاهمدت برای حفظ سلامت اطرافیان محسوب میشوند
احتیاط های بعد از دریافت ید
همچنین بخوانید...
- آیا میتوان در صورت داشتن بچه زیر ۵ سال و خانم باردار در منزل اسکن هستهای انجام دهیم؟
- آیا بعد از اسکن هسته ای رژیم غذایی خاصی باید مصرف گردد؟
- چقدر طول میکشد تا مواد رادیواکتیو از بدن خارج شود؟
- آیا پس از انجام اسکن می توانیم به نوزاد خود شیر بدهیم.؟
- در صورت داشتن بچه شیرخوار آیا مجاز به جام اسکن هستیم یا نه؟
دیدگاه خود را بنویسید